Thursday 30 April 2015

Entri 4 Rawatan Pegagqa

Teks : Ooi Soo Nim


 Salam sejahtera, dalam sesi kali ini ingin saya menyatakan rawatan pegaga secara alternatif..Pegaga direkodkan sebagai antara 20 herba ubatan terbaik di dunia.selain untuk kecantikan kulit dan paras rupa,kajian saintifik mendapati pegaga sesuai untuk mencegah dan merawat pelbagai masalah kesihatan.

Malahkebaikan pegaga turut di akui di dalam'Malaysian Medical Plants for the Treatment of Cardiovascular Diseases'.Masalah kesihatan yang mampu dicegah dengan daun pegaga Ialah :
                                 
  • Darah Tinggi
Pengidap darah tinggi boleh mengamalkan pegaga sebagai ulam dan boleh menggiling atau di kisar dan di perah dan dicampurkan dengan air kemudian ditapis dan diperah untuk dapatkan airnya dan diminum.

Kencing Manis

Pegaga juga sesuai untuk pengidap krncing manis (diabetis) dijadikan ulam,kalau di gabungkan dengan kunyit,hendaklah ditumbuk,diperahkan airnya dan diminum 3 kali sehari.


Kencing tidak lawas dan gout

Proses pengnyahan sisa toksid dari badan sepatutnya berlaku dengan baik menerusi saluran tertentu,termasuk kencing(urin) dan peluh.Tahap asid dalam badan meningkat akibat dari sumber pemakanan,Pengambilan teh herba atau kordial herba yang dihasilkan daripada pegaga dapat membantu melawaskan pembuagan air kecil,sekaligus melicikan pengnyahan toksid di dalam badan.Pengnyahan toksid di dalam badan menerusi air  kencing dapat membantu meredakan pesakit gout.

Sakit Kepala

untuk mengubati sakit kepala atau pening, daun pegaga perlu di rebus bersama kacang hijau  dan dibiarkan semalaman dalam keadaan terdedah.Kemudian daun pegaga hendak di makan bersama-sama kacang hijau dan air rebusan berkenaan hendaklah diminum.

Lemah Minda

Kajian merekodkanbahawa tablet daripada pegaga mampu meningkatkan kecerdasan minda di kalangan kanak-kanak.Keberkesanannya dapat dilihat selepas 12 minggu pengambilan tablet pegaga  secara berterusan.

                                


No comments:

Post a Comment