Monday 4 May 2015

ENTRI 6 TIP MENABUNG SECARA DRASTIK

 Entri 6 : Tip Menabung Secara Drastik

Teks  : Ooi Soo Nim

Selamat Malam semua.


Malam ini saya akan kongsikan 4 tip agar kita dapat menabung.Mungkin selama ini kita terlalu boros sehingga langsung tidak mempunyai sebarang wang simpanan.Namun kita boleh lakukan beberapa tindakan drastik untuk menyimpan.Berikut beberapa tip mudah yang boleh kita lakukan:


1.)Hapuskan Penggunaan Kad Kredit

 Penggunaan kad kredit yang tidak terkawal akan mengurangkan tabungan secara drastik.Dengan penggunaan kad kredit secara tidak berdisplin menyebabkan kita telah membuang ratusan ringgit untuk membayar bunga dan pembiyaan kad kredit setiap tahun.

Tanpa kita sedari,wang bunga atau faedah yang kita bayar kepada pihak bank yang memberikan kemudahan kredit kepada kita membolehkan kita gunakan untuk pergi bercuti.Bukan tidak boleh gunakan kad kredit tetapi cara paling efektif ialah dengan menjelaskan hutang setiap bulan. Namun  kita harus berdisplin ketika melunaskan hutang setiap bulan,tepat pada waktunya.

buatlah suatu perancangan,tetapkan sasaran berapa yang boleh kita bayar setiap bulan,pastikan kita turut menyimpan wang untuk tabungan dan jangan sesekali berbelanja melebihi pendapatan.


2.)Berjimat Belanja Harian

Belilah barang yang benar-benar nak guna,Masaklah sendiri makanan kita,hadkan makan di restoran.

 3.)Asingkan Wang kecil

Simpanlah wang syiling dalam tabung dari letak merata-rata tempat, kalau dikumpulkan dalam tabung jumlahnya boleh mencecah puluhan dan ratusan ringgit.Kata pepatah "sedikit-sedikit lama - lama menjadi bukit.Oleh yang demikian kita tak boleh pandang sebelah mata wang syiling kita,Tiada wang syiling,tiadalah wang ringgit.


4.)Cari Pendapatan Tambahan

Carilah kerja sampingan untuk meningkatkan pendapatan,mungkin ada hobi kita yang  ternyata dapat menghasilkan wang.Dengan cara ini dapat menambah jumlah tabungan kita.


Sekian serba sedikit Tip yang boleh kita praktikan,semoga mendapat manfaat.

No comments:

Post a Comment