Tuesday 28 April 2015

Entri 3 Cantikkan Kulit Dan Kekal Awet Muda


Teks  : Ooi Soo Nim

Berjumpa kembali dalam episod kali ini ,cantikkan kulit,kekalkan awet muda dengan pegaga.Sama ada kita tahu atau tidak,hakikatnya pegaga adalah tumbuhan herba yang semakin mendapatp perhatian malahan rebutan di kalangan saintis perubatan serta konglomerat kosmetik antarabangsa.
Pegaga atau nama saitifiknya Centella asiatica adalah daripada family Umbilliferae.daunnya merupakan bahagian yang paling banyak digunakan.Akarnya turut di gunakan dalam perubatan tradisional.
Kita tidak meletakkan harga yang tinggi kepada tumbuhan herba ini memandangkan pegag hanya sebagai tumbuhan lazim yang ditemui di sekitar kediaman dan mudah dpperolehi di pasar basah.
Namun kajian saintifik mengesahkan pegaga  mengandungi sejenis enzim bernilai tinggi,iaitu’tetripenoids’.Enzim ini diakui memberi banyak maafaan kepada rawatam kecantikan dan menjadi bahan asas dalam pembuatan kosmetik serta produk kecantikan kulit dan pencuci muka.
      Enzim ini juga dikatakan sebagai bahan penting untuk dicampur dengan herba tertentu bagi mengubati barah.Pegaga memang terkenal sebagai minuman penyejuk badan di kalangan masyarakat cina,manakala dalam masyarakat india,ia dikenal sebagai tonik minda. Daun pegaga disahkan amat baik untuk mengekalkan awet muda di kalangan penyelidik tempatan.
Institut Penyelidikan  Perhutanan Malaysia(Frim),pernah membuat tiga ujikaji mendapati daun pegaga mengandungi unsur antioksidan yang tinggi dan menjadikannya sebagai sumber semulajadi untuk kekal tahap kesihatan.Semua penemuan saintifik itu direkodkan oleh Institut berkenaan di dalam buku”Nature’sChoice to Welness”.
Pengambilan  herba ini secara konsisten mampu mengekang kemusnahan tisu dan melindungi sel serta organ daripada rosak.Ini direkodkan oleh Frim daripada kajian itu.Malah kandungan protein didalamnya sudah cukup untuk membolehkan pegaga di gunakan untuk menyapu  pada kulit luaran bagi mencantikkannya.
Pegaga juga pasti mampu mengatasi masalah keputihan(leukorrhea)di kalangan wanita.Frim juga merekodkan duan pegaga amat baik untuk rawatan ibu lepas bersalin,terutama mengembalikan kecantikan asal wanita serta memulih dan menegangkan semula saraf yang kendur akibat proses melahirkan anak.Ini kerana semasa proses melahirkan anak banyak tenaga yang hilang  dan banyak urat saraf halus yang mungkin terputus.
Dari sudut saintifik,pegaga direkodkan mengandungi unsur penegang,antibakteria,antikulat,meningkatkan tahap kesuburan dan anti radang.Justeru penggunaan daunnya setiap hari mampu memusnahkan bahan radikal  bebas di dalam badan dimana boleh menjejaskan tahap kesihatan dan kecantikan.
Tumbuhan herba ini patut di beri nilai tinngi  kerana dibuktikan dengan kajian saintifik mengandungi banyak manfaat,terutama untuk mengekalakan kecantikan dan imej awet muda.
 

No comments:

Post a Comment